De... nieuwe spulletjes

‘De’ speelt zich af in een tijd waarin er minder spullen bestonden dan nu. De dorpsgenoten leefden een vredevol leven. Ze hadden water, de velden en elkaar. Maar meer en meer dingen doen intrede in het dorp: de telefoon, schoenen en zelfs de auto. Hoe meer er wordt uitgevonden, hoe meer er gewild wordt.

 

Herken je deze spullen uit de voorstelling? Wie had deze spullen? 

Klasspullen

Kijk eens rond je in de klas. Daar staan vast veel spullen. Meubels, boeken, schrijfgerei,... Misschien zelfs computers of tv-schermen?

  • Wat zijn de eerste tien spullen die je ziet? (Noem ze op in je hoofd op)
  • Zijn al die spullen nodig om te kunnen leren/leven?
  • Zijn er dingen die je mist in de klas? Waarom?

Thuisspullen

  • Schrijf voor jezelf 10 spullen op die je elke dag thuis gebruikt.
  • Heb je al die dingen nodig om te kunnen leven?
  • Wat zou je daarvan zeker kunnen missen? Wat niet?
  • Zijn er spullen die je hebt waarvan je soms vergeet dat niet iedereen ze heeft?

Opdracht

Stel: je zou één ding van nu mogen meenemen naar het dorp lang lang geleden. Wat zou het zijn? Giet deze vraag in de vorm van "Ik ga naar een dorp lang lang geleden en ik neem mee…"

Spelregels
- Een van de spelers start het spel door te zeggen: "Ik ga terug in de tijd naar een dorp lang lang geleden en ik neem mee...." en dan iets te noemen wat hij/zij/hen mee zou nemen op reis, bijvoorbeeld een paar schoenen. 
- De speler links van hem/haar/hun neemt het over en wil bijvoorbeeld graag een kat meenemen. Die zegt dan: "Ik ga op reis en ik neem mee... een paar schoenen en mijn kat."
- De speler daar weer links van vervolgt, enzoverder… 
- Als iedereen in de kring geweest is, kun je gewoon met de eerste speler doorgaan. 

Wie een fout maakt, is af. Je kunt het spel dan stoppen, opnieuw beginnen, of doorgaan zonder de speler die af is, totdat er uiteindelijk nog maar één speler over is.

Het leukste is als iedereen echt eerlijk en diep nadenkt over dat ene ding dat hij/zij/hen niet kan missen.


 

Reclame

De is een voorstelling over kijken en zien. Wat is het verschil tussen kijken en zien? Kijken en zien, we doen het de hele dag. En daar wordt soms misbruik van gemaakt, door reclame. Reclame wil dat we bepaalde dingen zien. En dat we die dingen, door ze te zien, ook willen hebben.

Opdracht: Reclame voor deze onzichtbare must-have! 

In de voorstelling waren niet alle voorwerpen altijd even zichtbaar. Toch kan je je deze voorwerpen inbeelden (zie ‘ik zie het niet’). Maar hoe verkoop je iets dat je niet kan zien? Maak in duo een leuke reclamespot voor een onzichtbaar voorwerp. 

stap 1: Bedenk in duo welk voorwerp jullie gaan proberen te verkopen. Je kan je altijd laten inspireren door de antwoorden op de vraagjes bij ‘klasspullen’ en ‘thuisspullen’.
stap 2: Schrijf neer wat jullie allemaal in jullie reclamespot moeten zeggen. Waarom moeten mensen het kopen? Wat is er zo geweldig aan het voorwerp?
stap 3: Bedenk in welke volgorde je al deze dingen gaat zeggen en oefen het een keer in.
stap 4: Laat jullie reclamespot voor de onzichtbare must-have aan elkaar zien. 

Tips voor een goede onzichtbare reclamespot
Hou rekening met hoe je voorwerp er normaal uitziet:

  • Hoe groot en en hoe zwaar is je voorwerp?
  • Kan je het vasthouden of moet je het op de grond/op een tafel zetten in de reclamespot?
  • Past het in je hand of moeten jullie het met z’n tweeën dragen?
  • Kan je het gebruik ervan misschien laten zien in het filmpje (bijvoorbeeld stofzuigen met een onzichtbare stofzuiger).

Hoe enthousiaster je het product aanprijst, hoe meer mensen het zullen willen kopen!