De... nieuwe spulletjes verdelen
Iemand heeft nieuwe schoenen, een ander neemt een huisdier, nog iemand anders verkoopt zijn paarden en koopt met al zijn spaargeld een auto. Wow... een auto!
Al die nieuwe dingen zorgen ervoor dat de sfeer in het dorp verandert.
Delen wordt moeilijker. Er ontstaat jaloezie en verdeeldheid.
Het begint erop te lijken dat sommige inwoners het beter hebben dan anderen.
Is dat zo?
- Welke dorpsbewoner heeft volgens jou het beste leven? Waarom?
- Wie uit de voorstelling zou jij het liefst willen zijn? Waarom?
Verdeel en heers
Opdracht: de appelmand
Wat heb je nodig:
Een paar kopieën van de appels (genoeg appels voor iedereen of per groepje een blad)
Een schaar: knip de appels uit
Een mandje om alle appels te verzamelen
Een burgemeester, deze leidt het spel in goede banen
Inwoners van het dorp
- In groep
Verdeel de ruimte in twee.
De burgemeester geeft elke inwoner een appel. Ga telkens op de plek staan die het best past bij het woord op jouw appel. Leg alle appels weer in de mand en ga naar de dorpsraad.
Speel het spel opnieuw, maar deze keer kies je zelf een appel. - Alleen of in een klein groepje
Rangschik van … naar …
Vergelijk je keuzes met een vriend.
blij / niet blij
veel / weinig
rijk / arm
goed / slecht
groot / klein
mooi / lelijk
slim / dom
geluk / ongeluk
nieuw / oud
winnaar / verliezer
belangrijk / onbelangrijk
overvloed / schaarste
kan ik missen / kan ik niet missen
duur / goedkoop
machtig / machteloos
Dorpsraad
Ben je na het spel nog steeds blij / niet blij of is dit veranderd? Hoe komt dat?
Was iedereen het eens met de keuzes? Waarom wel of niet?
Wat is je opgevallen in de groep tijdens het spelen van het spel?
Had je liever een andere appel gehad? Zoja, welke en waarom?
Vond je het een leuk spel? Waarom wel of niet?
In welke opzichten lijkt dit spel op het echte leven?
Als je maar 1 appel mocht hebben, welke zou je kiezen? Waarom?
Hoe kunnen we er voor zorgen dat iedereen evenveel heeft?
Side note voor begeleiders
Zorg dat iedereen zich veilig voelt en maak duidelijk dat het een spel is, geen realiteit.
De kans is groot dat de verdeling van de appels verdeeldheid binnen de groep zal zaaien. Dat is natuurlijk ook waarover het spel gaat. Het doel is dat je tijdens of nadien als groep een waardevol gesprek kan voeren over ongelijkheid, macht en hoe spullen relaties onderling kunnen beïnvloeden. Door de ervaring van het spel wordt het makkelijker om je in te leven. Heb je het idee dat sommige mensen zich niet veilig voelen of dat er te grote gevoeligheden zijn, kan je ervoor kiezen om het spel in kleinere groepen of op een tafel i.p.v. in de ruimte te spelen. Let goed op ieders reactie en bespreek tijdens of nadien wat er gebeurt en hoe iedereen zich voelt. De vragen bij de dorpsraad kunnen je hierbij helpen.
Opdracht: De muis
Hieronder vind je een stukje uit scène 9, "Nieuw leven in het dorp (2)”.
In deze scène zie je hoe een piepkleine muis voor grote ongelijkheid kan zorgen.
Oefen de tekst en speel de scène na.
Speel de scène opnieuw maar kies nu een ander onderwerp: de muis wordt bijvoorbeeld een auto, een huis, een rotte appel,... De instructies voor de personages blijven hetzelfde, pas hier en daar wat tekst aan, zodat het past bij het onderwerp. Bijvoorbeeld bij de auto: mag ik er ook eens in rijden?
Kijk naar alle verschillende scènes en vergelijk. Zorgt een ander onderwerp ervoor dat de personages zich anders gaan gedragen?