Illias Teirlinck

BAS.

hetpaleis & BOG.
2024 - 2025
di 11 mrt - zo 16 mrt
11 mrt 25
-
16 mrt 25

alle hoofdsteden van de wereld
de vierkantswortel van 144
je suis, tu es, il est
het verschil tussen een trapezium en een parallellepipedum
de dt-regels 

 

Tegen de tijd dat je de basisschool verlaat, weet je best veel.
Je weet de basis. Alles wat je nodig hebt. Of niet?  
Hoeveel moet je weten om te kunnen leven?
Wat is weten eigenlijk?
Moet je eerst iets kennen om het te kunnen of is het andersom?
Door iets te doen, weet je hoe het moet.
Maar hoe doe je iets dat je nog nooit hebt gedaan?  

Daarvoor moet je durven…  het nìet te weten.
Durven openstaan voor wat er straks gaat komen.
Durven vragen hoe het moet.  
Durven springen.
Dat is spannend.
Het is grappig ook.
Een beetje zoals een theatervoorstelling.
BAS. is de basis, de grondlaag, de bas.
In BAS. weten de drie spelers heel veel.
Maar niet hoe het verder gaat…

BOG. maakt theater over veel te grote onderwerpen. Na de bekroonde voorstelling KID. maken BOG. en hetpaleis opnieuw een familievoorstelling. BAS. is voor iedereen vanaf tien jaar die zich niet zomaar de les laat lezen.

Er wordt gebruik gemaakt van stroboscopische lichteffecten.

Een glimlach van oor tot oor, wijd opengesperde ogen om te zien hoe mooi er wordt gespeeld en het verlangen om zinnen en beelden in je brein te beitelen: dat is wat BAS. met je kan doen.

De Standaard

recensies

interviews 

BAS. wint een 🦗 Zilveren krekel 🦗

  • Uit het juryrapport voor de Zilveren krekel: "Het ingenieuze van BAS. is dat er door middel van alledaagse scenario’s aan alle basisaannames wordt geknaagd. Kennis en waarheid zijn relatief, zo blijkt keer op keer. Verbelen overpeinst in een geestige monoloog dat de kinderen in het publiek weliswaar alles afweten van spelen, maar geen idee hebben wat geld waard is, of wat een IPA is. Bindervoet trakteert het publiek op een elitaire les over hoe we in feite naar de voorstelling zouden moeten kijken. En uiteindelijk verliest alle kennis zijn betekenis, tot het punt dat de spelers zelfs niet meer weten wat je met een bal zou moeten doen."

concept: BOG.
tekst en spel: Ludwig Bindervoet, Judith de Joode, Annet Malherbe, Lisa Verbelen, Sanne Vanderbruggen
eindregie: Carly Wijs, Judith de Joode
dramaturgie: Roos Euwe
stage dramaturgie: Jade Assink
scenografie: Theun Mosk
kostuum: Rosa Schützendorf
muziek: Lander Gyselinck, Adriaan Van de Velde
klankconcept en geluid: Bob Hermans
lichttechniek: Nick Matthé
toneelmeester: Joram Demeyer
uitvoering decor: Danny Havermans, Bruno Herzeele
technische uitvoering: Fati Ben Azouz, Patrick Romain
kostuumatelier: Nushi Lambreva, Wim Muyllaert, Vick Verachtert
hoofd productie en planning (BOG.): Mara Aronson
algemene productie (hetpaleis): Jenne Van daele
technische productie (hetpaleis): Evelien Vanden Boer
educatieve omkadering: Noriko Beyens, Roos Euwe
educatieve omkadering (stage): Jade Assink
zakelijke leiding (BOG.): Anne Baltus
zakelijke leiding (hetpaleis): Kurt Lannoye
met steun van: de taxsheltermaatregel van de Belgische Federale Overheid via Casa Kafka Pictures